راه اندازی وب سرور در ویندوزxp
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت


Web Server چیست؟

تا به حال به این مساله فکر کرده اید که وقتی آدرسی را در مرورگر خود می نویسید(IE,Firefox,Opera,Safari,Chrome,…) چه اتفاقاتی می افتد که منجر به نمایش یک سری متون و تصاویر می شود (و یا گاهی اوقات ممکن است به دلایل خاصی به شما اجازه ی دیدن آن صفحات را ندهد)؟
زمانی که یک صفحه HTML درخواست می شود :

  • ابتدا این تقاضا به یک کامپیوتری که سرویس دهنده ی وب (WebServer) نام دارد ارسال می شود( مهمتزین هدف هر سرویس دهنده ی وبی , سرویس دادن به صفحات html است.).
  • سرویس دهنده ی وب تقاضایی که از مرورگر آمده را می خواند.
  • صفحه مربوطه را در سرویس دهنده پیدامی کند.
  • صفحه ی وب یافته شده را از طریق شبکه به مرورگر درخواست کننده می فرستد.
[تصویر: asp_l2_image001.gif]

 

در مورد صفحات ASP نیز روال کار به همین منوال است؛ با این تفاوت که در مرحله ی سوم پس از این که سرویس دهنده ی وب ، صفحه ی وب را پیدا کرد (در صورتی که پسوند asp یا aspx داشته باشد) ابتدا قسمتهایی از صفحه که حاوی کدهای ASP‌ است را ترجمه کرده، اجرا می کند و کدهای HTMLی را به عنوان خروجی اجرای کدهای ASP تولید می کند . سپس صفحه HTML آماده شده را برای مرورگر می فرستد . به همین دلیل اگر کد صفحه HTML دریافت شد در مرورگر خود را مشاهده کنید (از طریق View Source)، هیچ اثری از کد ASP مشاهده نخواهید کرد .



خب، بنابراین، برای این که کار خود را برای یادگیری ASP شروع کنیم اول باید یک سرویس دهنده ی وب مناسب انتخاب کرده و آن را روی سیستم خود نصب کنیم .
سرویس دهنده هایی که ASP را پشتیبانی می کنند :
مایکروسافت دو سرویس دهنده ی وب که قابلیت اجرای کدهای ASP را دارد معرفی نموده است :

· ( IIS ) سرویس دهندهُ اطلاعات اینترنت که روی Win2000 , WinXP نصب می شود . این برنامه همراه ویندوزهای ذکر شده ارائه شده است و با استفاده از یک Add Windows Component ساده می توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید .
[تصویر: asp_l2_image003.gif]
· یک محصول تولیدی دیگری بنامChili ASP که می توانید آن را از سایت Chilisoft تهیه کنید .
Chili ASP وقتی یکبارInstall شد شما را قادر میسازد تا ASP را روی سرویس دهنده های دیگری که روی ویندوز95/NT اجرا می شوند، اجراکنید .بعلاوهChili ASP بزودی برای سرویس دهنده هایUNIX نیزقابل دستیابی خواهد بود.

· (PWS ) سرویس دهنده وب شخصی.
این سرویس دهنده به عنوان یکی از سرویس پک های WinNT (WindowsNTOptionPack4) ارائه شده است .

بعد از اینکه PWS یا IIS را نصب کردیم، خواهیم دید در درایوی که ویندوز روی آن نصب است, دایرکتوریInetpub ایجاد شده است و دایرکتوری های دیگری نیز تحت آن نصب شده است .که عبارتند از :
IISSamples
homepage : که شامل مثالهایی ازصفحاتASP می باشد .
Scripts : این زیردایرکتوری خالی است که یک مکان پیش فرض برای اسکریپتهایASP می باشد که ایجاد می کنیم.
WebPub : این زیردایرکتوری خالی است که یک دایرکتوری مجازی مخصوص است که برای فایلهای منتشر شده از طریق ویزاردPublish است .
wwwroot که ریشهُ مسیر سایت وب شما می باشد . که خود شامل زیر دایرکتوریهای زیادی است ، و مکانی است که دایرکتوریهای فیزیکی سایت وب خود را باید در آنجا ایجاد کنید . برای قابل استفاده کردن سرویسهای وب و اینکه مطمئن باشیم تمام صفحاتی که ایجاد می کنیم برای هر شخصی روی اینترنت یا شبکه محلی قابل دسترس است . باید روی دکمه start button در پنجره PWS کلیک کنیم . با این کار سرویسهای وب شروع به بالا آمدن می کند و تمام صفحات اختصاصی را تحت پرونده یwwwroot برای دنیای بیرون قابل دستیابی می کند . با نوشتن یک برنامه ساده این مساله برایتان روشن تر می شود .
[تصویر: asp_l2_image004.gif]

باتوجه به شکل در می یابیم که PWS ، در واقع به کامپیوتر مایک آدرس URL داده است که اگر روی آن کلیک کنیم ما را به HomePage خودمان خواهد برد و این HomePage یک فایل با نام default.htm یا default.asp می باشد که در دایرکتوری ریشه وب یعنی c:Inetpubwwwroot قرار دارد . بنابراین آدرس http://jet600 در مثال بالا معادل با آدرس فیزیکی d:inetpubwwwroot است .

همانطور که احتمالا خودتان نیز متوجه شده اید , نوشتن و تست کردن یک برنامه و یا سایت ASP نیازی به اتصال به اینترنت ندارد و شما می توانید روی کامپیوتر خودتان نیز یک سرویس دهنده ی وب داشته باشید و همزمان مرورگری را باز کنید که نقش سرویس گیرنده ی وب و یا درخواست دهنده ی صفحات را بازی می کند , و بدینوسیله برنامه ی خود را تست و اجرا کنید . کافی است برنامه های ASP خود را نوشته (در فایلهایی با فرمت html و با پسوند asp) و آنها را در مرورگر خود ببینید البته توجه داشته باشید که فایل ASP شما باید در مسیر ریشة وب (C:Inetpubwwwroot) قرار داشته باشد در غیر اینصورت باید مسیر آن را برای سرویس دهنده وب خود بشناسانید تا همه بتوانند با استفاده از URL به آن دسترسی داشته باشند.

 

 

می خواستم همین جا بگم که دیگه تو قسمت php نخوام یه تاپیک بزنم و هر کسی که این مطلب رو می خونه اینم بدونه.
تمامی این مطالبی که گفته شد برای php هم هست یعنی برای php هم باید یه سرور اونو اجرا کنه و اینکه بر روی مرورگر کاربر به صورت تگ های html میاد نه php
گفتم حالا که دارم اینو می گم اینارو هم بگم اگه کسی شنید بدونه چیه و بقیه هم آشنا بشن
برای web server که بخواهیم روی اون کد های php و asp رو اجرا کنیم یا همون طور که گفته شد باید IIS که سرور واقعی راه اندازی می کنه رو نصب کنین یا از وب سرور های مجازی استفاده کنید که من اینجا اسم چندتا از اونارو میارم.
Easyphp : نرم افزاری برای راه اندازی یک سرورمجازی برای اجرای کد های php.نمی دونم asp هم می تونه اجرا کنه یا نه,خودم از این استفاده می کنم واسه تست کد های php
xampp:این هم نرم افزاری برای راه اندازی سرور مجازی هست که نسخه ای هم برای Linux داره.
wamp:سرور مجازی
appserv:ایجاد سرور مجازی
سرور مجازی همون طور که از اسمش پیداست به صورت مجازی است یعنی فقط به صورت Local می باشد و نمی شه از اون به عنوان یه سرور برای ایجاد صفحات سایت برای انتشار بر روی شبکه بزرگ اینترنت استفاده کرد
IIS و Apache که  کمی در باره ی IIS توضیح داد وب سرور های مجازی نیستند و شما می توانید با آنها یک سرور واقعی راه اندازی کنید
توجه داشته باشید که اگر می خواهید فقط صفحات asp و یا php رو تست کنید از سرور های مجازی استفاده کنید ولی اگر می خواهید سیستم خود را یک وب سرور کنید باید از سرور های واقعی استفاده کنید نه مجازی
دلیل اینکه میگم برای تست فقط از سرور های مجازی استفاده کنید این نیست که فقط شما از طریق سرور های مجازی می تونید صفحات خود را تست کنید بلکه سرور های واقعی هم این کار رو انجام می کنن دلیلش اینه که یه نرم افزاری مثل IIS وقتی اونو نصب کردین باید برای اینکه بتونه php رو اجرا کنه php رو بر روی اون نصب کنید و خیلی کار ها از این قبیل ولی سرور های مجازی بعد از نصب تمامی تنظیمات آماده برای اجرای کد هارو داره و لازم نیست شما تنظیمات اضافه انجام بدین یا اینکه برنامه ای رو نصب کنین


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی